Zdravo staranje

Starost lahko najenostavneje definiramo kot posledico nekega kontinuiranega procesa. In ker nihče ne ostane ravnodušen nad procesom, ki se mu ne moremo izogniti, se zdi, kot da se samo moramo izogibati povzročiteljem slabega staranja in vse bo v najlepšem redu. Ampak, ali je res tako?

 Da, nekako se moramo strinjati s tem. Če želimo kasnejša leta preživeti čim bolj zdrava, nam ne preostane drugega, kot da se izogibamo povzročiteljem bolezenskega staranja.

Ljudem v tretjem življenjskem obdobju se v današnjem času posveča veliko več pozornosti, kot se je nekoč. Zaradi boljšega razumevanja vas bomo najprej vpeljali v določene pojme:

  • Geriatrija:  je veja medicine, natančneje specializacija interne medicine, ki se ukvarja s preučevanjem, preprečevanjem, lajšanjem in zdravljenjem starostnih bolezni.
  • Gerontologija:  je veda, ki z biološkega in sociološkega vidika raziskuje staranje.

Ljudem v tretjem življenjskem obdobju se v današnjem času posveča veliko več pozornosti, kot se je nekoč.Socialna medicina - kot veja medicine, ki deluje na področju družbenega zdravja, razlikuje štiri vrste staranja:

  • celično,
  • tkivno ali organsko,
  • individualno,
  • staranje prebivalstva.

V starostnem smislu je stara oseba, ki ima več kot 70 let, a dejanska starost se pravzaprav odraža v določenih fizioloških spremembah kot so:

  • postopno sušenje tkiva,
  • upočasnitev delitve celic,
  • zmanjšanje izločanja eksokrinih in endokrinih žlez,
  • postopoma se zmanjšuje tudi bazalni metabolizem,
  • celice mnogih organov se zamenjujejo z maščobnim tkivom,
  • zmanjšuje se elastičnost tkiva.

Vid, spomin, koncentracija in sluh se zmanjšujejo kot posledica degeneracija in atrofije živčnega sistema, nastajajo pa tudi mnoge spremembe v psihični sferi.

Evropsko leto aktivnega staranja

Kljub temu da so vse naštete spremembe del normalnega procesa staranja, se vseeno lahko omilijo, če se je oseba v odrasli dobi pravilno prehranjevala in tudi v starosti nadaljuje s takšnim načinom življenja. Evropsko leto aktivnega staranja nam postavlja izzive na različnih področjih: zaposlitev, zdravstvo, socialne usluge, izobraževanje mladih, prostovoljstvo, stanovanjske možnosti starostnikov, uporaba nove tehnologije ... Cilj celotnega prebivalstva, predvsem pa medicine, geriatrije, gerontologije in gerontotehnologije je podaljšanje življenja oziroma podaljšanje obdobja aktivnega življenja, kar posledično privede do zviševanja meje starosti.

Staranju se moramo prilagoditi in to življenjsko obdobje narediti čim bolj kvalitetno, z zdravim načinom življenja pa prispevati k zmanjšanju pojav bolezenskih stanj.

Kakovost življenja

K zdravemu duhu v zdravem telesu pripomorejo aktivnosti kot so npr. igranje badmintona, hitra hoja, delo na vrtu ... Kar se prehrane tiče je priporočljivo uživati veliko sadja in zelenjave, jesti pet manjših obrokov na dan ter se izogibati povečanem vnosu soli v telo, saj s tem zmanjšujemo tveganje za nastanek srče kapi in povišanega pritiska.

Vsi bi se tudi morali navaditi brati deklaracijo na izdelkih in preveriti kaj vse vnašamo v telo, še posebej mesnih izdelkov, juh in vseh vnaprej pripravljenih jedi. Preveč nasičenih maščob namreč zvišuje nivo holesterola v krvi in tveganje za nastanek srčnih bolezni in možganske kapi.

Zdravniki tudi svetujejo opustitev kajenja, saj nikoli ni prepozno za spoznavanje vseh prednosti, ki nam jih prinese zmanjšanje količine tobaka vnesene v telo. Zelo pomembno pri zdravem staranju je tudi vzdrževanje socialnega življenja. Eden izmed zelo dobrih načinov je vključitev v kakšno humanitarno organizacijo ali razne tečaje. O starosti in minevanju časa moramo namreč razmišljati pozitivno, saj so raziskave pokazale, da osebe, ki imajo pozitiven odnos do staranja, živijo dlje in bolj zdravo, od tistih ki so negativno in pesimistično nastrojeni.

 Prispevek pripravila Elvira Leka

Oglasi

Leave a reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.