Zdi se, da neusmiljenemu zvonjenju telefonov kmalu ne bomo mogli uiti niti s smrtjo. Študija je namreč pokazala, da je – čeprav je za veliko večino Britancev uporaba mobilnih telefonov med pogrebi nesprejemljiva – vsak šesti anketiranec med zadnjim slovesom vendarle bodisi sprejel telefonski klic ali sam nekoga poklical, poslal sporočilo ali preko pametnega telefona dostopal do družbenih omrežij, kakor sta Facebook ali Twitter.
Nedavna raziskava, ki jo je pripravila največja britanska zadružna organizacija The Co-operative Funeralcare, ki združuje več kot 900 pogrebnih podjetij, nekaj upepeljevalnic in pokopališč, je pokazala za nekatere porazne, za druge pa žalostne rezultate glede uporabe mobilnih telefonov v času pogrebnih slovesnosti. Zdi se, da neusmiljenemu zvonjenju telefonov kmalu ne bomo mogli uiti niti s smrtjo. Študija je namreč pokazala, da je – čeprav je za veliko večino Britancev uporaba mobilnih telefonov med pogrebi nesprejemljiva – vsak šesti anketiranec med zadnjim slovesom vendarle bodisi sprejel telefonski klic ali sam nekoga poklical, poslal sporočilo ali preko pametnega telefona dostopal do družbenih omrežij, kakor sta Facebook ali Twitter.
V sklopu raziskave so izdelali tudi lestvico mest oziroma dejavnosti, med katerimi je uporaba mobilnih telefonov nesprejemljiva, in najvišje so se uvrstili prav pogrebi, ki jim sledijo vožnja avtomobila, ogled filma v kinu ter poroka. Čeprav se zdi, da Britanci soglasno nasprotujejo uporabi mobilnih telefonov med pogrebno slovesnostjo, pa 40 odstotkov anketirancev telefona med tem zadnjim slovesom pokojnika ne bi izključilo. Izmed tistih, ki telefona ne bi izključili, bi tretjina utišala zvok mobilnika, medtem ko jih je 10 odstotkov neizprosnih in ne bi niti spremenili glasnosti zvonjenja, kaj šele da bi ga povsem izključili.
Vsaka šestnajsta oseba, ki je sodelovala v raziskavi, je priznala, da je v času pogrebnega obreda po nesreči prejela klic, SMS sporočilo ali elektronsko pošto. Obenem je bila vsaka šesta oseba vsaj enkrat priča obredu, med katerim je kakšen izmed udeležencev pogreba panično iskal in poskušal izključiti telefon, ko je ta pričel zvoniti. Če gre verjeti zgodbi enega izmed anketirancev, naj bi neki žalujoči iz južnega Walesa med celotnim pogrebom brez premora pošiljal sporočila. Ko so krsto pričeli spuščati v grob, je istemu žalujočemu mobilnik še zazvonil, in to s pesmijo Če si srečen, zdaj z dlanjo udari v dlan. V severnem Walesu pa je med verskim delom pogreba telefon pričel zvoniti celo župniku, medtem ko je bral žalni govor.
V ločeni, vendar podobni anketi je zadruga pogrebnih podjetij The Co-operative Funeralcare pokazala, da se motnje v obliki zvonjenja telefonov pojavljajo v skoraj dvajsetih odstotkih pogrebov, ki so jih organizirali njihovi člani. David Collingwood, operativni direktor The Co-operative Funeralcare, je o tem dejal: »Pred našimi očmi se razvijajo kulturne spremembe v odnosu družbe do pogrebov in z njimi povezanega bontona. Čeprav ljudje na splošno prezirajo uporabo mobilnikov na pogrebih, se jih večina ne zaveda, da so njihovi standardi dvojni: neodobravajoče gledajo na druge okoli sebe, ki uporabljajo mobilnike, medtem ko jih sami med pogrebom niso pripravljeni izključiti. V času, ko smo ljudje pod vse večjim časovnim pritiskom in ko postajamo vse bolj navezani na svoje telefone, je uporaba telefona na dogodkih, kjer bi bila še pred nekaj leti nepredstavljiva, postala nekaj vsakdanjega. In ni boljšega primera od pogrebov.« Ob tem pa je dodal še poziv:
»Spodbujamo ljudi, da na pogrebih iz spoštovanja do preminulega ter njegovih ali njenih svojcev ugašajo mobilne telefone.«
Njihova raziskava je pokazala tudi, da je morala vsaka dvanajsta oseba zaradi službenih obveznosti pogreb zapustiti, še preden se je ta zaključil. O sodobnih pritiskih službenih obveznosti pa priča tudi podatek, da je bil vsak dvajseti med pogrebom primoran preverjati službeno elektronsko pošto ali pa se javljati na telefonske klice delodajalca. Med največjimi grešniki, ki med pogrebi sprejemajo klice delodajalcev ali ne izključujejo telefonov, so glede na raziskavo tržniki. Podobno vsak sedmi bankir meni, da je med pogrebom sprejemljivo sprejeti klic ali nekoga poklicati. Velike razlike pa obstajajo med spoloma; glede na podatke iz raziskave so moški v primerjavi z ženskami kar dvakrat bolj pozabljivi ali nagnjeni k temu, da po nesreči pustijo telefon prižgan. Eden izmed dvajsetih moških pa bi brez kakršnega koli sramu uporabljal mobilni telefon, medtem ko se s svojci v mrliškem vozilu pelje na pogrebno slovesnost.
Podatki iz britanske raziskave pričajo žalostno zgodbo o spoštljivosti in dostojanstvenem obnašanju na pogrebih. V uredništvu se nam je tako postavilo vprašanje, kakšen je bonton glede uporabe mobilnikov na pogrebnih slovesnostih v Sloveniji. Smo Slovenci bolj spoštljivi od Britancev ali pa smo na svoje mobilne telefone še bolj navezani? To bo pokazala raziskava, ki jo bomo opravili v naslednjih nekaj mesecih, rezultate pa objavili na našem spletnem portalu in v naslednji reviji. Ne spreglejte je.
Prispevek pripravila Katarina Cvikl, objavljen v reviji Pogreb ni tabu, št. 2